torsdag 8. november 2012

Laktattesting....

           Mye snakk om laktat,watt,tester,puls osv om dagen..Kanskje litt for mye også....

Hvorfor gjør vi dette?
Trenger vi dette?
Hva kan jeg bruke det til?

Trening og sykling på mosjonist nivå (Ja,det er egentlig det vi er!!!)har eksplodert de siste årene.Med økt interresse øker naturligvis også spørsmålet om trening opp...Det skrives i aviser om trening,det blogges (Med fare for å kaste lecastein i glasshus!!) og snakkes om trening over alt..

Da jeg begynte med sykling i 2001-2001 hadde jeg hverken hørt om watt,soner eller pulsklokker..Mulig jeg er noe treg men sånn var det...Heller ingen i den lokale klubben var så opptatt av dette heller...Vi trente 3 ganger i uka...1 dag bakke intervall,så litt tempodrag og en såkalt rolig langtur...Var aldri snakk om puls her gitt...De rolige turene endte som regel i at den siste timen ble kjørt som "ritt"...Full spiker og spurt siste 300m før den rolige 5 timers turen var over...
                         Var vel ikke akkurat uthvilt etter disse turene...Slakt hver søndag!!

På den tiden var det uvanelig å kjøre turritt med snittfart over 40km/t også...Trur Enebakk rundt på 80km gikk på rundt 2 timer...Åååååååååååå det var helt sjukt!!

Nå 10 år etter er rekorden 1.47min...Skjedd litt med mosjonister og kontorrotter de siste 10 åra gitt....
Grunnen er nok mer viten om trening i system..

De aller fleste hiver seg på sykkelen uten mål og mening og tramper i vei...Det går sikkert fint det også...Men om du ikke er et overmenneske vil en nok komme lengre med en plan...

Så svaret på hvorfor man bør gjøre en test,er at man vil finne sine riktige treningssoner og man får riktig mengde i riktig sone...

Synes det er litt artig og både høre og se mosjonister riste på hue av dette...Der står de med sykler til 60.000; de feteste skoa,ny barberte legger og sier:
 "Laktattest er for proffe","En må ta i når man trener" "Rolig passer ikke meg"...Eller den aller beste: "Faen meg trent så jævlig mye i det siste,skjønner ikke hvorfor jeg ikke perset på rittet i helgen??"

KOKO!!

Synes utstyr er fett jeg, ikke tvil på det...Men ønsker å kjøre fort på dyra mine også...

Vi er en bra stor gjeng som skal kjøre Lillehammer -Oslo neste år..Målet er under 4t 30min..
Ca.45 stk som kjemper om 30 plasser på laget..
De aller fleste fra Reaper racing,men også noen fra andre klubber.

                  For at vi skal ha noe verktøy og trene etter blir samtlige laktattestet i disse dager...

                                                                     "Test labben"


                       Mye bra folk innom labben i helgen..25 stk testet i første omgang.

 
                             Mr.Ketil Tærum,Rye xp syklist med doktorgrad i wattruller utfører testene...



        Treningsprogram for vinteren er snekkret sammen og alle vet hva de skal gjøre...
Så ikke bare har vi en gjeng som trener systematisk mot et mål.Vi har en gruppe vi kan følge utviklingen på ved å kjøre gjevnlige tester og ikke minst en gjeng som er fokusert på oppgavene som kommer..
Dette laget kommer til å prestere langt over det man ellers ville gjort uten laktattester,wattmålere og soner...

1 ting til....Det er jo jævlig morro også!!

Øver meg litt på talen til 22. juni...

http://www.youtube.com/watch?v=G1GWBB7qrBA

 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar