tirsdag 8. november 2011

Blogger sa folk....

Ja ja, så er jeg blitt en slik blogger jeg også.I motsetning til facebook siden min skal jeg prøve og holde denne siden litt mer seriøs.
Jeg kommer til og skrive om mine trenings økter,og min vei til og vinne styrkeprøven 2012!!
Ja,du leser riktig...Ved siden av og drifte "min" egen klubb,være trener og lagleder på NC cup satsingen i klubben neste år,skal jeg få trent litt sjøl også..Ganske mye egentlig når jeg tenker meg om.
Etter en skikkelig "smell" i 2005, hvorpå jeg dro på meg både astma og 40kg(!) begynte jeg så smått og trene igjen høsten 2009.Ganske tungt å stare opp igjen etter 4-5 år på øl og pølser..Startet veldig forsiktig og har sakte men sikkert bygget meg opp igjen til og tåle mer mengde og ikke minst hardere økter.
Denne høsten / vinteren trener jeg 4-6 økter i uka,eller ca.15 timer.
Det aller meste på spinning sykkel,men prøver og få til en langtur ute på sykkel også en gang i uka.Dette vil jeg prøve gjennomføre i hele vinter.Digg og sykle ute selv om det er kaldt.Cyclocrossen er perfekt vinter sykkel!!
Når snøen kommer blir det nok noen timer i løypene også.

Styrkeprøven sa folk!!
Joda,neida sååååå....Har alltid hatt min styrke på de lange rittene uten for mye pes i bakker.Jo lengre,jo bedre egentlig..Har kjørt Trondheim-Oslo 2 ganger før. 2002 (17t 8 min) og i 2004 (15t 17min).Ingen store tider men merket at dette kan kjøres fortere,mye fortere.....
Da "prosjekt 12,50" dukket opp måtte jeg bare snuse litt nærmere.Fikk et tips fra en av gutta i Rye xp som jeg kjenner litt fra før.Da jeg skjønte at Henrik Oftedal,en råtass og vinner av Norseman triathlon i 2010 var en av de som stod bak prosjektet måtte jeg bare få meldt meg på..Henrik har hjulpet meg litt før og KAN trening!!!
60 stk påmeldt og 30 som får kjøre sa folk...Dette er ikke noe jeg skal prøve og få vært med på,jeg SKAL og det skal gå LETT!!!

Startet oppkjøring 1.september og er i god rute..Fått tatt laktat test,funnet riktige trenings soner og fått terskel watten på plass etter 1.times test..1 time i hælvete foresten....Full gass på terskel i 1 time er lenge,fryktelig lenge....

Denne uka blir det 3 rolige sone 1 økter og 2 terskel økter.Siden jeg "tjuvstartet" oppkjøringen,kjører jeg litt lengre terskel økter en resten av gutta..4x20min-8x10min eller 6x15min er de jeg oftest kjører..Lange,men så lenge du legger deg 3-5 slag under terskel puls så har jeg tålt det fint.Kjører tungt med mye motstand og varier mellom stå og sitte..50/50.

Idag ble det 2 timer sone 1.Kjører disse øktene også med mye motstand.De aller fleste legger inn styrketråkk,men jeg velger kjøre alle rolige økter med mye motstand og ca.60-65 tråkkfrekvens..
Sitter i 10min og står i 10min igjennom hele økta..Dette funker utrolig bra på meg og jeg har aldri vært bedre i bakker etter en hel vinter med mye stående kjøring.....Jeg HATER bakkedrag og synes det er mye viktigere for oss turryttere og få fart i beina ved og kjøre rulle trening eller lagtempo drag..
"Prosjekt 12,50" er foresten tiden på veien ned fra bartebyen...Altså rekord forsøk og 43km/t i snitt over en middels lang dag på jobben...LETT!!

1 kommentar: